Kita bermula dengan cerita. Boy KL terhasil dari pengalaman-pengalaman lalu, dari perca saya angkat menjadi cerita- bertahun saya karang, saya gabung dan kembangkan mejadi kisah-kisah hidup. Realiti? Tepuk dada tanya hati. K wujud di sekeliling kita. K juga dekat dengan saya. Terima dengan terbuka.

Wednesday, November 21, 2007

Episod 3 : Indahnya, Cinta!


Kuala Lumpur.

"How's the flight?".

"Okay. Aku pening sedikit...".

"Hai, seronok sangat ya di Kota Bharu sampai pening-pening." Nada suara Saiful memerliku.

"Merepek la kau. Aku pening sebab mabuk udara-lah!". Aku menyiku Saiful yang sedang memandu. Terkekeh-kekeh dia.

"Kau buat apa hari ni? Any plan?".

"Ada shoot for teen magazine petang nanti. Then malam sambung drama. Tadi Encik Bahar tu baru text aku. Takpe, aku drop kau kat rumah dulu. Later lah pegi. Sempat." Aku mengangguk.

Begitulah sibuknya sepupuku sorang nih. Sejak aktif dalam dunia modelling, bercurah-curah tawaran yang datang. Tak cukup dengan catwalk di pentas peragaan, majalah, kini dia terlibat berlakon dengan beberapa buah drama tempatan pula. Rezeki.

"K, ada good news! Aku dapat offer movie. Cerita aksi. Si Ghafar pengarah!". Ujar Saiful teruja.

Aku tumpang bangga. Bagus juga dia join dunia hiburan. Takde la tak tentu arah ke hulu-ke hilir. Sejak putus dengan Amira dulu, aku lihat Saiful banyak fokus pada dunia barunya ini.

"Seronok!".

"Ya, aku tahu."

"Tahniah!".

"Terima kasih."

"Hoii... berangan!". Aku terkedu.

"Yup??".

"Aku cakapp... kau tu.. berangannn!".

"Ya. Ya... aku berangan...". Aku terkebil-kebil sendiri.

"Hah, tengok tu...".

"Kau tak keluar dengan Syed ke? Semalam dia call rumah, tanya kau. Aku cakap kau belum balik lagi.”
Aku angguk.

“ Phone kau off ke?".

"Ha'ah." Pendek jawapanku.

"Itulah... bercintaa.. berangan...".

Pagi Isnin. Hari pertama ke pejabat sekembali aku dari bercuti. Beberapa orang staff menyapaku selamat pagi. Aku hanya membalas dengan senyuman.

"Encik K, lakaran untuk projek Bayu tu dah siap? Puan Kartika dah mintak." Ingat Jue, setiausaha pejabat yang comel lote. Satu negeri denganku si jue ni, orang Pasir Mas.

"Okay Jue. Kejap lagi saya hantar. Terima kasih."

Aku gegas menyiapkan laporan. Lakaran untuk presentation nanti kuasingkan ke tepi.

"Encik K, line 2. Call for you." Jue lagi.

"Hello?".

"Kenapa tak reply my text semalam? Dah sampai KL tak bagitau pun...". Syed Azlan! Terus rasa berbunga pagi-pagi.

"Oh- I lupa la sayang. Hmm… penat sangat la semalam. Sampai rumah terus tidur. Sorry ye!".

"No. Kena denda. You kena keluar lunch ngan I hari ni."

"Tapi, Lan...".

"No tapi, tapi. Tengahari nanti I jemput you kat bawah. See ya! Klik!". Talian termati. Aku garu sendiri kepala yang tidak gatal. Hmm… cemana ni, laporan tak siap lagi?

Tengahari.

Hampir ke pukul satu. Teringat janjiku dengan Syed Azlan, aku cepat-cepat mengemas fail dan save kan semua kerja. Seketika, telefon bimbitku berdering.

"Sayang, I dah sampai. Wait you kat parking." Aku gegas ke lif untuk turun.

"Awalnya. Belum pukul satu!". Ujarku. Tali seat belt kuketatkan.

"Nak jumpa buah hati saya, mesti la kena cepat. Dah seminggu tak jumpa sayang saya ni. Rindu tau!". Aku tersenyum sendiri. Memang Syed Azlan pandai mengambil hati. Cair hatiku tiap kali bersamanya.

"Makan kat mana ni Lan?".

"Kita ke Sheraton ya. Saya dah book meja kat sana." Aku angguk sahaja.

"Sayang... saya rindu awak."

"Hmmm... saya pun.” Jari-jemariku diramasnya erat.

“ How's work? Kakak awak sihat?".

"Alah, you nih. Potong stim lah. Kakak sihat. Kenapa tanya dia? Rindu??". Cemburu pula. Aku tersengih.

"Kalau I rindu dia, kenapa keluar ngan you. Takder kerja!". Aku memulangkan paku buah keras.

"I miss you badly. Kita kahwin nak? Kesian kat I, memalam tidur sorang."

"Amboii... gatalnya dia...".

"Gatal ngan awak je. Takpe." Aku senyum. Bahagia.

Jam dua setengah aku masuk pejabat balik. Lewat setengah jam.

"Hai K. Dari jauh senyum lebar aja akak tengok. Pegi lunch ngah buah hati ke?". Kak Jun dari bahagian marketing mengusikku. Aku cuma sengih, malas nak menjawab.

"Kalau dah senyum-senyum tu apalagi Jun, jumpa buah hati la tuh. Dah seminggu cuti kan… rinduuuuuu…", sampuk Wawa pula dari meja sebelah. Aku masih membatu. Buat-buat pekak. Biasala pompuan, suka ambil tahu hal orang. Hehe…

“K, ceritalah kat akak… siapa buah hati pengarang jantung tu?”.

"Kawan-kawan je la. Saya mana der buah hati. Nape, akak ngan Wawa nak isi borang ke??".

"Ish, kalau ada, nak jugak. Ada kosong lagi ke?". Balas Wawa, gatal.

"Mula-mula kawan je K. Nanti dah makan nasi minyak sok, jangan lupa jemput kami yek!". Usik Kak Jun lagi, belum puas kenakan aku nampaknya.

Over tau diorang ni. Tak pepasal keluar soal nikah-kahwin pulak.

Actually takde sapa tahu latar belakang seksualku di ofis ni. Baik Kak Jun, Wawa atau sesiapa je. Semua orang ingat aku ni lelaki straight. Lain la kalau aku jenis yang jalan lenggang-lenggang kan. Itu memang sah-sah la.

Kalau nak tahu, dari hari pertama aku kerja di sini, masing-masing berteka-teki siapa girlriendku, malah lebih kelakar lagi siap ada yang nak menjodohkan aku dengan si polan-si polan. Dengan pompuan tu la, awek ni la... anak jiran la. Hahaha! Kepph-kepoh diorang pun best gak. Takde la sampai menggangu-gugat kerjaku. Alah diorang tu takat memain je. At least terhibur gak kat ofis ni. Maybe sebab tak ramai jejaka kat sini. Cuma aku ngan bebudak kat bahagian printing tu je.

"K, pas kan layout pukul tiga nanti kat Marlisa. Nanti dia nak hantar ke bahagian printing. Later let me know ya!". Arah Puan Kartika, boss ku dari line satu. Aku dapat gambarkan wajah Puan Kartika yang jarang senyum. Mesti dah lulus lakaran yang aku hantar sebelum lunch tadi.

Aku ke meja Joe, co-designerku. Minah tomboy ni ralit menyiapkan kerja.

"Ya, Encik K. Nak kena adjust layout lagi ke?". Joe atau nama betulnya Syarifah, saja nak menyakatku.

"No, no. Everything's fine. Err, Puan Kartika dah setuju dengan lakaran kita. Nanti dia mintak hantarkan softcopy kepada Hafiz kat bahagian printing untuk prepare mock-up. Jangan lupa tau!"

"Okay, set. Uh, btway aku dengar diorang usik-usik kau nak kahwin nanti. Hahaha, betul ke?".

"Eh, eh. Sejak bila kau dah join group W2K nie plak?".

"Group W2K?".

"Group wanita-wanita kepoh!".

"Euuwww!! Tolong sikittt… hahaha!". Joe dan aku sama-sama ketawa.

K.

0 comments: