Kita bermula dengan cerita. Boy KL terhasil dari pengalaman-pengalaman lalu, dari perca saya angkat menjadi cerita- bertahun saya karang, saya gabung dan kembangkan mejadi kisah-kisah hidup. Realiti? Tepuk dada tanya hati. K wujud di sekeliling kita. K juga dekat dengan saya. Terima dengan terbuka.

Friday, November 9, 2007

Episod 2 : Cintaku Tertinggal Di Situ

"Menung apa?". Aku senyum. Limau ais kuhirup perlahan. Nyaman!

"Takde apa. Teringat Rul aje." Usikku. Termalu dia seketika.

"K... jangan balik." Khairul memegang jemariku, lembut. Kaget juga aku. Nasib baik kedudukan kami tersorok sedikit.

"Err... K kerja lah sayang. Banyak hal kat ofis. Nanti Rul datang ya, lawat K kat kl." pujukku.

Khairul bungkam. Ah, silapku juga. Terlalu memberi Khairul harapan. Ironinya, aku hanya mahu berkawan. Kedatanganku ke Kota Bharu kali ini pun cuma untuk menziarahi Nek Imah, Ika dan mama, selain nak catch up balik jumpa kawan-kawan lama.

"Along baliklah. Nek Imah tak berapa sihat sekarang. Rindu kat Along, selalu sebut-sebut nama." Masih kuingat kata-kata Syafika dalam telefon tempohari.

Memang aku agak rapat dengan Nek Imah. Nek Imah tempatku bermanja selain mama. Dari kecil, waktu mama dan papa sibuk berkerja, aku dan Syafika dijaga Nek Imah.

"k jangan lupakan Rul ya!".

Aku senyum. "Tidak!". Jawabku samar.

"Hey, kat sini korang rupanya! Lama sampai?". Hafiz menjengah. Entah dari mana munculnya, tiba-tiba terpacul.

"Mana Mail? Tak ikut?". Soalku bila melihat Hafiz datang solo.

"Rumah lagi. Later dia join. Ada hal." Spontan Hafiz menjawab.

"Korang makan apa nih? Date ya! Huhuhu...".

"Pandai la ko. Dah tahu kacau aja!". Rengus Khairul.

"Aiseymenn... marah. Relaks la, aku tumpang makan je. Korang teruskan bercinta ya!". Hafiz memang selamba. Dia dah pun memanggil pelayan untuk memesan.

"Mee kari satu, popia goreng tiga, sama strawberry juice, and… mmm… aiskrim coklat satu ya!".

Aku dan Khairul berpandangan sesama sendiri. Mak oii, tak padan ngan saiz, banyak tol si Hafiz ni order…

“What?!”. Jerit hafiz memandang kami berdua. Aku dan Khairul terkekeh-kekeh ketawa melihat gelagat Hafiz.

"K, lupakan Khairul. He's not your type- believe me!". Nada suara Saiful tegas. Aku membetulkan duduk. Aku merapatkan handophone ke telinga. Agak bising.

"Maksud kau?".

"Player, one night stand. Pendek kata, tak sesuai. Aku kenal dia. Aku tak nak kau kecewa lagi...", bebel Saiful tiba-tiba. Kedengaran dia bersungguh. Aku ketawa.

“Hey, seriuslah! Kau ingat aku saja reka cerita?”, Saiful mendengus.

"Pul, kau ingat aku bodoh?".

"K, aku serius ni... aku call Mail dan Hafiz semalam, mereka mintak aku beritahu kau- tinggalkan dia."

Aku ketawa lagi, gelihati.

"Okay.. okay. Aku kawan-kawan aje la. Tak lebih okay? Puas hati?". Lucu juga bila kawan-kawan aku ingatkan kami bercinta.

"Better be right. Aku care pasal kau."

"Thanks!".

"Bila balik?".

"Lusa."

"Nak aku jemput?".

"Takder shoot ke?".

"Ada, tapi takpe. Bleh lambat sikit. Pas amik kau aku blah la. MAS kan?".

"Yup. Jemput kat Sentral. Aku amik ERL je nanti."

"Okay. Set. See ya!".

Saiful, Saiful.

Dari dulu sampai sekarang sikapnya over protectivenya tak pernah berubah. Bersungguh benar dia melarang aku rapat dengan si Khairul. Pasti Mail atau Hafiz yang jadi tukang canang Astro.

Ah, silap juga aku. Bermula dari perkenalan di Manis Café dua malam lepas, hampir setiap hari aku dan Khairul keluar bersama. Secara tak langsung, memberinya sedikit harapan akan hubungan kami.

Padaku, Khairul baik. Gemar bercerita dan sering membuat aku ketawa bila bersamanya. Taktik memikat? Aku tergelak dalam hati. Siapa peduli. Aku lebih kenal diriku sendiri. Tak mungkin aku akan terpikat padanya. Khairul muda. Terlalu muda. Masih banyak yang perlu dipelajarinya.

Saat ini- hatiku hanya milik seorang.

Syed Azlan.

Sudah makankah dia?

Apa dia buat sekarang?

Ingatkah dia padaku?

"Bunga!".

"Untuk siapa?".

"For you-lah. Tak suka?".

Aku sambut pemberiannya. Kuminta tiga kuntum aja tapi nah, sejambak dihadiahkannya.

"Putih sahaja, no merah- off-set pun tak nak." Ujarku bersyarat.

"Nah, lagi."

"Apa?". Kubuka perlahan sebuah paperbag kecil.

Brown bear!

Kecil. Cute. Comel. "For me?".

"Tak, untuk Saiful, housemate you. I saje beli." Selamba Syed Azlan menjawab. Aku buat-buat mencebik geram.

"Nah, amik. Kasi la kat dia...". Aku pura-pura merajuk.

"You sure?".

Ahhh... Rindu!!

Ikut hati mahu sahaja aku pulang ke Kuala Lumpur petang ini juga.

"Kamu dari mana? Puas mama cari tadi. Risau!". Aku senyum.

"Bandar. Beli ubat Nek Imah ni hah." Aku menujukkan selonggok ubat-ubat yang dibeli di Bandar KB tadi.

"Kamu dah makan?".

"Belum ma. Jap lagi." Aku merebahkan badan ke sofa. Penat!

"Pegi la makan ngan nenek kamu tu. Dia tunggu dari tadi. Ada mama hantarkan lauk. Panggil Syafika sekali turun."

"Mama dah makan?".

"Takpe la. K makan dulu ya. Mama nak siapkan tempahan ni. Sikit je lagi.

Aku ke atas mengetuk bilik Syafika.

"Dah lunch? Jom, pi umah Nenek. Makan!".

"Along...". Tiba-tiba syafika menarik tanganku.

"Kenapa?".

"jangan la balik. Teman Ika kat sini."

"Elehh... nak manja konon. Ikram tu awak nak letak mana cik adik oii...".

"Alahh... Ikram lain... dia boyfriend Ika… along abang Ika!".

"Dah... jangan nak merepek. Pi cuci muka. Suka tidur siang. Berangan!".

"Eishh , along ni. Jahat tau. Orang nak manja-manja pun tak boleh...".

"Dah besar... nanti nak jadi mak orang dah!". Usikku lagi.

Hari terakhir di Kota Bharu. Pagi-pagi lagi aku dah bersiap. Selesai bersalam dengan mama dan Nek Imah, sekali lagi Ikram dan Syafika menghantarku ke airport. Awal-awal lagi Mail dan Hafiz sudah sedia menungguku di sana. Sengaja aku tidak memberitahu Khairul jadual penerbangan, bimbang dia muncul tiba-tiba.

Ok, Am... Jaga ika baik-baik ya. Belajar rajin-rajin. Jangan nak suka-suka aja!".

"Insyaallah, bang. Terima kasih."

"Selamat jalan, Long...". Aku lihat wajah Ika bungkam. Aku merapat sambil meraut wajah Syafika. Mail dan Hafiz hanya memandang kami.

"Jangan sedih. Nanti cuti datang KL. Along bawa jalan-jalan." Syafika angguk. Ada air jernih yang bertakung.

Beep...

Sms.

[ It's ok. Thanks for everything. Have a safe trip back. Moga jumpa lagi! ]

Khairul!

Teringat sms yang kuhantar kepadanya malam tadi. Aku senyum sendiri. Hidup harus banyak memilih. Kadangkala tak semua pilihan kita itu adil untuk semua bukan?

Bersambung...

K.

0 comments: